Pagina's

maandag 31 augustus 2015

Dorpeling 3

De derde persoon in mijn serie over enkele karakteristieke inwoners van het dorp St. Severin is eigenlijk geen dorpeling en ook al een beetje een bekende van me. Je zou de persoon meer een buitenpoorter van het dorp moeten noemen. Want hij (Jean Marie) woont enkele kilometers buiten het dorp in een caravan. Jean Marie met2Ik kom hem dan ook vaak tegen ‘s zomers en ‘s winters op zijn fiets onderweg naar St Severin of op de terugweg. Altijd een houten fruitkistje dwars achterop zijn bagage drager. In de winter een gebreide muts op waaronder zijn grijze haren wapperen. Zijn fiets is niet van top kwaliteit en ook al zitten er versnellingen op ik zie Jean Marie vaak naast zijn fiets wandelen op de stukken vals plat in dit gebied. Verder ken ik hem ook van Le Cafe Pluche waar hij regelmatig zijn neus laat zien. Hij verzorgt daar sinds kort een cursus Tir a l’arc. Pijl en boog maken om mee oranje champignonste jagen. Hij is zelfs erkend om met pijl en boog te mogen jagen. Maar dit keer kwam ik hem tegen op de weg voor mijn huis. Ook terug van de jacht maar nu op …. paddestoelen. Uiteraard zonder pijl en boog. In het praatje dat ik met hem maakte vertelde hij enthousiast over zijn champignon oogst. Hij spreekt goed Engels en kende van de verschillende paddestoelende Latijnse namen. Ik kreeg een handjevol mooie oranje paddestoelen mee. Hij legde me ook uit dat deze soort nogal eens verward wordt met een giftige variant. Maar hij gaf aan dat dit de goeie waren.  Daar ga ik dan maar vanuit. Maar in het geval je geen blog meer ziet verschijnen weet je waarom :). Verder kreeg ik nog een advies van Jean Marie om de paddestoelen te bereiden.

1 opmerking:

Emie zei

Moeten we ons al ongerust maken, Joop?